5 tips för en bra bildbeskrivning

Redaktörstips, Tillgänglighet och lagkrav

En bild säger mer än tusen ord. En bild utan bildbeskrivning säger inget alls. I alla fall inte för dem som förlitar sig på skärmläsare. Förutom att göra bilden tillgänglig för alla användare får du bland annat bättre SEO med korrekt bildbeskrivning. Här får du fem konkreta tips på hur du går tillväga för att lyckas med dina beskrivningar.

Med hjälp av bilder kan vi förklara, informera, uppmärksamma, väcka känslor och/eller förstärka ett budskap. Även samspelet mellan text och bild är betydelsefull. Därför är det viktigt att alla har tillgång till informationen vi får från bilder.

Varför behövs en bildbeskrivning?

Bildbeskrivningar, eller alt-attribut som det också kallas, gör det möjligt att tillhandahålla en meningsfull alternativ textbeskrivning. Detta hjälper framför allt användare med nedsatt syn eller andra som använder skärmläsare att kunna ta del av allt innehåll på en sida. Men det hjälper även användare vars bild inte laddas eller för de som blockerat bilder (på grund av exempelvis ett långsamt internet). Dessutom indexeras bilder bättre av sökmotorer om de har en bildbeskrivning, helt enkelt för att det hjälper sökmotorn att förstå vad bilden visar.

När kan jag skippa bildbeskrivning?

När bilder inte är avsedda att förmedla någon mening eller information bör inte bildbeskrivning användas. Det kan till exempel handla om vissa typer av ikoner som används i dekorativt syfte.

Att arbeta med bildbeskrivning och alternativtext i Sitevision

Vid uppladdning av en bild i Sitevision finns möjligheten att lägga till en bildbeskrivning direkt i bildarkivet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. När du sedan hämtar ut bilden med en bildmodul kan du ställa in att Alternativtext (alt-text) ska Hämta från bildbeskrivning (metadata). Detta gör att du kan återanvända bildtexten på hela webbplatsen — speciellt bra om du använder bilden på flera ställen. Tänk dock på att bildtexten kan vara kontextberoende (se punkt 5 nedan) och välj då att göra ett undantag och istället skriva en egen bildbeskrivning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. så den passar i det aktuella sammanhanget.

Hur du skriver en bra bildbeskrivning

1. Förmedla likvärdig information och funktion

Se till att bildbeskrivningen förmedlar likvärdig information och fyller samma funktion som bilden. Alltså, beskriv bilden utifrån den informationen den ger och inte bilden i sig.

Exempel på bra bildbeskrivning/alt-attribut: alt="Limepark logotyp"

Exempel på en dålig bildbeskrivning/alt-attribut: alt=“Limepark skrivet i grönt”

2. Skriv inte "Bild av..."

Skriv inte att bilden är en bild, eftersom det anges av uppläsningsverktygen ändå. Ange dock gärna vad bilden är för typ av bild (illustration/foto etc).

Exempel på bra bildbeskrivning/alt-attribut: alt="Hund med tomteluva. Illustration."

Exempel på en dålig bildbeskrivning/alt-attribut: alt=“Bild av en hund med tomteluva”

3. Skippa upphovsman och fotograf

Skriv inte fotografens/illustratörens namn i bildbeskrivningen. Detta passar bättre i exempelvis en bildtext.

Exempel på bra bildbeskrivning/alt-attribut: alt="Streckgubbe som jonglerar. Illustration."

Exempel på en dålig bildbeskrivning/alt-attribut: alt=“Streckgubbe som jonglerar. Illustration: Ida Fritiofsson”

4. Håll det kort

Försök hålla en bildbeskrivning kort och koncis. Varje liten detalj behöver oftast inte återges.

Exempel på bra bildbeskrivning/alt-attribut: alt="Gräddtårta toppad med jordgubbar"

Exempel på en dålig bildbeskrivning/alt-attribut: alt=“Gräddtårta toppad med jordgubbshalvor och några blad av citronmeliss på ett tårtfat i marmor. Suddig bakgrund.”

5. Tänk på kontext (och att inte följa våra tips till punkt och pricka)

Med risk för att låta motsägelsefull är våra exempel på dåliga bildbeskrivningar inte nödvändigtvis alltid dåliga och vice versa. Allt handlar nämligen om kontext! I en artikel som exempelvis handlar om färger på logotyper kan bildbeskrivningen “Limepark skrivet i grönt” vara perfekt. Handlar en artikel om matfotografering är en utmärkt bildbeskrivning “Gräddtårta toppad med jordgubbshalvor och några blad av citronmeliss på ett tårtfat i marmor. Suddig bakgrund.”.

Hur får jag koll på (bildbeskrivnings-)läget på min webbplats?

Okej, så du har en webbplats med massor av bilder. Hur ska du få koll på vilka som har det här dolda värdet utan att dubbelklicka på varenda bild i redigeringsläget? Tyvärr är det inte så enkelt utan externa system som hjälper dig hitta dem. Vi säger absolut inte att Siteimprove eller Limepark Webboptimering är enda lösningarna, men de är exempel på verktyg som kan hjälpa dig och som vi själva använder. I dem får du nämligen automatiskt upp varningar när du missar en bildbeskrivning, även om det bara är en liten del av hur verktygen kan användas för att öka tillgängligheten och kvaliteten på webbplatsen.

Lycka till med dina bildbeskrivningar!

Artikeln är skriven av: Ida Fritiofsson Certifierad Tillgänglighetsspecialist och webbutvecklare ida.fritiofsson@limepark.se