Självservicelistning

Med funktionen Självservicelistning kan du på ett överskådligt sätt lista dina e-tjänster/blanketter och ge medborgarna förstklassig service. En av våra mest underskattade funktioner.

Ett vanligt problem är att en organisations e-tjänster är utspridda på en mängd olika platser. I en e-tjänstportal, som pdf-filer och ibland hos andra aktörer (exempelvis kommunala bolag). Med funktionen Självservicelistning listar och beskriver man samtliga tjänster på ett enhetligt sätt, direkt i SiteVision.

Funktionen möjliggör överskådliga listningar och direktlänkning till en SiteVisionsida om varje tjänst/blankett där man kan beskriva vem tjänsten riktar sig till och vad man kan göra i tjänsten, vanliga frågor, kontaktpersoner etc.

Med välbeskrivna tjänster ger detta en mycket bra sökbarhet och en överskådlighet som gör det lätt för medborgaren att både hitta och göra rätt. För att den här funktionen ska göra skillnad för besökarna är det viktigt att man beskriver varje tjänst på ett enkelt och överskådligt sätt.

Användningsområden

När du, oavsett var e-tjänster/blanketter i slutändan ligger, vill...

  • skapa en tydlig och överskådlig struktur
  • kunna direktlänka till en e-tjänst/blankett på ett konsekvent sätt
  • skapa bra sökbarhet för e-tjänster

Mer information

Se funktionen hos kunder

Tillgänglighet

  • Validerad och tillgänglighetstestad
  • Använder sig av WAI-ARIA
  • Fungerar för skärmuppläsare
  • Fungerar med tangentbordsnavigering
  • Fungerar utan JavaScript

Utvecklingsmöjligheter

  • Bygga på tjänstesidorna med Vanliga frågor om tjänsten
  • Visa kontaktinformation till berörda handläggare
  • Skapa relateradmetadata för att peka ut relaterade e-tjänster på vanliga sidor