Grafisk översyn och vidareutveckling

Behöver ni verkligen utveckla en helt ny webbplats? Ofta kan man komma väldigt långt med att förädla den produkt man redan har. Många om inte alla digitala produkter har idag någon form av analysverktyg kopplat till sig, dessa siffror samlas in men det är väldigt ofta de inte kommer till användning förrän det är dags att bygga nytt. Vi rekommenderar att använda den nya kunskapen ni får in från analysverktyg, användare och era egna erfarenheter och göra mindre insatser ofta och på så vis öka livslängden och användbarheten i er digitala produkt.

Exempel på vidareutveckling:

Sidhuvud & sidfot

Genom att uppdatera en webbsidas eller intranäts sidhuvud och sidfot ändras ofta hela upplevelsen av produkten. Det är fälten en besökare ser först och sist när de navigerar runt och dessa element finns med på alla sidor över hela systemet. Ett bra sätt att förbättra och ändra intrycket på en äldre platform.

Navigering

Tänket och logiken runt en sidas navigering är en av dom viktigaste hörnstenarna för en lyckad interaktion mellan besökare och produkt. Hittar man inte vad man letar efter är hela besöket meningslöst. Genom analys och erfarenhet kan vi se och hjälpa er med struktur och navigation. Den ska se snygg ut, responsiv med snygg anpassning för mobil och vara tillgänglig men också logisk och hjälpsam. Enligt webbdirektivet ska det även finnas fler vägar in till samma innehåll.

Mobilanpassning

Projektet kanske inte blev “mobile first” och känns nu lite utdaterat vid besök via mobila enheter. Detta behöver inte betyda att en hel ombyggnad måste ske. Vi ser över och anpassar er design så upplevelsen förblir professionell även på mobila enheter.

Responsiv

Är er digitala produkt inte responsiv, eller är responsiv men behöver fler nivåer för att öka upplevelsen? Kanske visar siffrorna att de flesta av era kunders besök sker via läsplatta eller mobil? Då kan det vara värt att lägga lite mer krut på just den responsiva storleken, då den måste ses som er primära storlek.

Applicering av ny grafisk profil

Har ni fått en ny grafisk profil men tycker att er webbsida fortfarande känns aktuell så kan vi applicera den nya profilen på er befintliga webb. Här kan det röra sig om enklare justeringar eller stora omtag beroende på den nya profilens omfattning.

Uppdatering av färg, typsnitt, form

Ofta innehåller grafiska profiler många olika färger och typsnitt som går att använda på många olika sätt. Kanske har ni tröttnat på valen ni gjorde, bytt inriktning eller bara drömmer om uppdatera upplevelsen av er digitala produkt. En stor del av intrycket kan förskönas genom nya färg anpassningar, typsnitt och form på olika element.

Tillgänglighetsanpassning

Då många av våra kunder lyder under webbdirektivet är vi väl insatta i vad som krävs för att uppfylla dessa krav. Vi hjälper gärna till att analysera er nuvarande form för att se om den uppfyller tillgänglighetskraven, för att sedan genomföra en uppdatering på element som bryter mot reglerna.

Ofta kan det röra sig om färger som har för låg kontrast, typsnitt som behöver uppdateras eller otydliga navigeringsmetoder.

Framhäva nya områden

Olika sektioner på en webbsida eller intranät kan visa sig efter tid vara mycket populärare än man först kunde ana. Det kan också vara så att man vill informera sina besökare om innehåll som de inte trodde fanns. Då kan det vara bra att framhäva dessa områden på ett genomarbetat sätt för att öka användarvänligheten och upplevelsen i er digitala produkt. Vi kommer gärna med förslag och hjälper till att utforma väggen till det ni vill framhäva.

Knappar, formulär & Sitevisionmoduler

Att ha ett genomarbetat och konsekvent formspråk i sin digitala produkt är väldigt viktigt för helheten, upplevelsen och det professionella intrycket. Ett bra sätt att uppdatera sin webbplats eller intranät är att skapa en genomgående stil på knappar och formulär som automatiskt även appliceras på Sitevisions moduler på sidan.

Puffar, banners, hero

Uppdatera stilen på puffar, banners eller kanske er sidas hero (den stora bilden som ofta ligger längst upp på startsidan). Dessa element är det som många besökare ser först och som spelar en stor roll i er digitala produkt. Heron ger välkomstupplevelsen och puffarna är flaggorna som påkallar besökarens uppmärksamhet som hjälper er att guida och informera. Vi hjälper er gärna se över dessa element och uppdatera känslan ni vill ge era besökare.