Älmhults webbplats klättrar på listorna

2022-09-23

Älmhults nya webbplats lanserades tidigt i våras och tack vare kontinuerligt arbete och höga ambitioner har de befäst en plats högt upp på listorna.

  • Design
  • Mallbygge
  • Utveckling
  • Projektledning
  • Tillgänglighet

Från botten till toppen

I februari låg Älmhult.se Länk till annan webbplats. på plats 231 av 290 på Webperfs lista över Sveriges kommuner. Sedan dess har den gått från botten till toppen och har klättrat upp till 10:e plats med 4.53 poäng av 5.0 möjliga i senaste rapporten Länk till annan webbplats..

Webperf Länk till annan webbplats. testar olika kvalitetsaspekter som tillgänglighet, webbprestanda och integritet på offentliga webbplatser.

När vi påbörjade arbetet med vår nya webbplats tillsammans med Limepark hade vi en vision vad vi ville åstadkomma och leverera. En modern, tillgänglig och GDPR-säkrad webbplats med enkel och tydlig navigering.

Fokus på tillgänglighet och säkerhet

En av anledningarna till denna topplacering är att det har varit stort fokus på både tillgänglighet och integritet. Integrationer som riskerar bryta mot GDPR har valts bort och webbplatsen gör inga anrop till servrar med ett utomeuropeiskt beroende (placerat utanför EU eller server inom EU som ägs av exempelvis amerikanskt bolag). Och även om utseendet är viktigt så har tillgängligheten alltid gått före.

Sitevisions integrationsmöjligheter används också för att skapa integritetsvänliga inläsningar av tredjepartsfunktioner, som till exempel Lediga jobb från Visma och kommande evenemangskalender från Cruncho.

Skärmavbild av startsidan

Startsida

Skärmavbild av menyn

Navigering

Skärmavbild av startsida på en underwebb

Startsida underwebb

Skärmavbild av en landningssida

Landningssida

Skärmavbild av en vanlig sida

Vanlig sida

Fåtal mallar med stora möjligheter

Älmhult.se fungerar idag som en familjewebbplats med flera andra webbar som bosatt sig i samma hus. Sidhuvud och sidfot delas mellan alla webbplatser tillsammans med typografi, dekorationer, moduler och flera andra lösningar. För att varje webbplats ska få sin egen prägel har Sitevision Teman använts för att färgsätta dessa.

Det finns många fördelar med denna typ av lösning men generellt blir det mindre kostsamt att hålla allt up-to-date och att implementera nya lösningar när alla webbplatser finns i samma hus. I och med att majoriteten av mallarna delas mellan webbarna så är det totala antalet mallar att sköta betydligt färre. Dessutom så kan alla underwebbar utnyttja samma moduler utan att kostnaden drar iväg. Gör man till exempel som Älmhult och köper in Kollagemenyn från Marketplace så kan alla webbplatser i huset ta del av den.

Kolla gärna in några av underwebbarna:

Resultatet

Älmhults kommun med Niclas Lindblom i spetsen är en kunnig kund som vet vad de vill ha och resultatet blev en trevlig webbplats som både är dynamisk och robust. De vet också att arbetet med en webbplats aldrig tar slut och fortsätter kontinuerligt att förbättra, därav de fina testresultaten.

Om samarbetet

"Limepark + Älmhult = Sant"

Älmhults kommuns webbsamordnare, Niclas Lindblom, om samarbetet: "Det vi uppskattar väldigt mycket under den resan vi hade framför oss var att de alltid lyssnade in vad vi ville och kände av själva behovet i det vi sa. Ibland behövde vi justera vad vi behövde göra för att nå vår vision. Limepark vågar utmana våra beställningar på ett ödmjukt sätt för att få fram den bästa möjliga lösningen."

Artikeln är skriven av: Anna Darner Webbutvecklare anna@limepark.se

Funktioner och moduler i projektet

Vill du komma i kontakt med en referens?