Härnösands kommun förenklar för medborgarna

2019-01-21

Limepark har samarbetat med Härnösands kommun i femton år. När externwebben skulle byggas om från grunden för första gången sedan insteget i Sitevision fick Limepark förnyat förtroende.

  • Mallbygge
  • Utveckling
  • Projektledning
  • Tillgänglighet

Härnösands kommuns nya webbplats bygger på en luftig och avskalad grundform framtagen av byrån Oh My där fokus direkt hamnar på innehåll och service. Att hjälpa medborgarna att hitta rätt bland alla e-tjänster och blanketter har fått extra omtanke med en tydlig kategorisering och en landningssida i Sitevision för varje tjänst/blankett.

Smart självservice med Sitevision som nav

Ett problem med många externa självservicelösningar är att de sällan blir kompletta med en kommuns hela utbud av tjänster. Härnösand ville på ett tydligt sätt kunna ge mer information än bara en rubrik om alla sina tjänster på en plats. Man ville dessutom göra det innan besökaren behövt öppna en blankett eller logga in i en portal.

Tack vare egna sidor i Sitevision med information om varje tjänst/blankett blir det enkelt att ge medborgarna god information innan “konsumtion” och det är även en stor fördel för både intern och extern sökbarhet.

Tidigare lösning med en lång lista med rubriker gav användarna minimalt med förhandsinformation innan en blankett eller e-tjänst skulle öppnas och det kunde vara krångligt att hitta rätt. Nu är man proaktiva och kan ge användarna basinformation, kontaktpersoner, svar på vanliga frågor etc - oavsett hur den slutliga tjänsten ser ut eller var den ligger.

Att förmedla en länk till sidan om en e-tjänst är betydligt mer pedagogiskt än att skicka en länk direkt till en blankett eller inloggning till e-tjänst och det är dessutom enkelt att internlänka till sidorna i Sitevision. Även Halmstad kommun och Sundbybergs stad har tidigare beställt vår Sitevision-funktion för självservice.

Smart självservice från Härnösands webbplats

Överskådliga områden för självservice

Smart självservice

Enhetlig listning av tjänster

Bland specialanpassningarna för Härnösands kommun

Härnösands kommuns projektledare om projektet

- När det var dags för en ny kommunwebb så har Limepark varit hjälpsamma, proffsiga och vi har haft ett nära samarbete hela vägen från ax till limpa. Vi har känt oss trygga och kunnat bolla idéer och hittat lösningar.

- Tidsschemat har varit pressat men tack vare stort engagemang både internt och hos våra partners så lanserade vi webben på utsatt tid. Webbplatsen är anpassad för det moderna mediesamhället och den är tydlig och lätt att navigera. Besökaren hittar snabbt och enkelt den information som efterfrågas.

- Vi kan varmt rekommendera Limepark till andra, säger projektledaren för Härnösands kommuns nya webbplats, Linda Thorén.

Artikeln är skriven av: Johan Dahlqvist VD och Kvalitetsansvarig Projektledare johan@limepark.se

Vill du komma i kontakt med en referens?