Sveriges Olympiska Kommitté har lanserat sin nya webbplats

2015-12-03

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har under hösten lanserat sin nya webbplats - sok.se. I veckan lämnade man även betaperioden. Webbplatsen prisades omgående med Guldhanden för bästa kommersiella webbplats vid Sitevisiondagarna 2015.

Vi på Limepark har varit leverantör av såväl interaktionsdesign, grafisk form
som mallbygge, specialfunktioner, integration och struktur.

Projektets målsättning var att sok.se ska vara det ställe där besökarna känner att man får mest och bäst information om tidigare, pågående och kommande olympiska spel. Man ville även att den grafiska formen bättre skulle förmedla OS-känslan, att man ska kunna återuppleva magin från stora ögonblick och inspirera fler att utvecklas genom idrott.

Den gamla webbplatsen byggde på 166 mallar och hade ett separat (ej integrerat) system som innehöll information om alla tidigare olympiska spel och data om över 4 000 svenska idrottare som deltagit i dem. Genom en mängd integrationer och specialutveckling bygger webbplatsen nu på 10 sidmallar och en stor del av informationen hämtas automatiskt från det bakomliggande systemet.

Ett av våra delmål var att redaktörerna trots webbplatsens komplexitet skulle slippa onödigt tekniskt arbete och kunna fokusera på att producera bra redaktionellt innehåll.

- Limepark har varit en fantastisk hjälp i arbetet att ta fram en ny version av vår offentliga webbplats, sok.se, säger Linda Sandgren som lett projektet från Sveriges Olympiska Kommittés sida.

Hela teamet har visat ett stort engagemang och vi har verkligen känt att de har varit måna om att få till den bästa möjliga lösningen för våra besökare samtidigt som de har tagit hänsyn till att bygga en sida som är lätt för oss att administrera. Vi kan varmt rekommendera Limepark och deras trevliga medarbetare till alla som vill bygga moderna, lätthanterliga webbplatser i Sitevision.

Vill du komma i kontakt med en referens?