Miva publicerar driftstörningar från mobilen
Med hjälp av en webbapp kan Miva enkelt publicera driftstörningar direkt från mobilen. E-postprenumeranter och följare på Twitter och Facebook notifieras automatiskt.
Lars Westberg på Miva (Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB) hörde av sig till oss med en fundering: går det att få till superenkel publicering av driftstörningar på vår webbplats från mobilen?
Då var det Lars som var spindeln i nätet och publicerade driftstörningar. Han saknade en funktion där anläggningspersonalen själva kunde rapportera driftstörningar. Arbetskamraterna ringde när webbplatsen behövde uppdateras, ibland på kvällar och helger.
Vi hade problem att snabbt kommunicera störningar i verksamheten, som påverkar våra kunder, men också med att göra hanteringen av driftinformation mindre personberoende. Vi behövde en lösning som våra anläggningskillar själva kunde hantera
Lars Westberg, kommunikationsansvarig, Miva
Efter att ha pratat med Lars bestämde vi oss för att bygga ett förenklat gränssnitt i Sitevision som kunde användas direkt i mobiltelefonens webbläsare: en webbapp. Vi valde att arbeta agilt för att snabbt få upp en prototyp som sedan kunde poleras till dess att den uppfyllde alla önskemål.
Vad är det då som är så bra med webbappen? Några smarta funktioner:
- ett tydligt, mobilanpassat gränssnitt med stora knappar
- enkel att lära sig, användaren behöver inte kunna Sitevision
- färdiga texter att välja bland för att skona "sms-tummen"
- möjlighet att markera en driftstörning som åtgärdad
- automatisk notifiering till e-postprenumeranter
- automatisk publicering av driftstörningar på Facebook och Twitter
Appen är verkligen en succé. Den har effektivisera vårt interna arbete, till exempel får kundservice snabbare information om störningar då de nu publiceras direkt av våra arbetsledare.
Sedan har den förbättrat informationen ut till våra kunder. Via vår webbplats, Facebook och andra elektroniska kanaler kan vi nu nå ut med driftinformation nästan omedelbart när störningen inträffar.
Extra roligt är att utvecklingsarbetet har varit så tight och inspirerande och att vi faktiskt inte haft några som helst inkörningsproblem.
Lars Westberg, kommunikationsansvarig, Miva