Självservicelistning
Med funktionen Självservicelistning kan du på ett överskådligt sätt lista dina e-tjänster/blanketter och ge medborgarna förstklassig service. En av våra mest underskattade funktioner.
1 minuts läsning
Samla och presentera alla e‑tjänster
Ett vanligt problem är att en organisations e-tjänster är utspridda på en mängd olika platser. I en e-tjänstportal, som pdf-filer och ibland hos andra aktörer (exempelvis kommunala bolag). Med funktionen Självservicelistning listar och beskriver man samtliga tjänster på ett enhetligt sätt, direkt i Sitevision.
Funktionen möjliggör överskådliga listningar och direktlänkning till en Sitevisionsida om varje tjänst/blankett där man kan beskriva vem tjänsten riktar sig till och vad man kan göra i tjänsten, vanliga frågor, kontaktpersoner etc.
Med välbeskrivna tjänster ger detta en mycket bra sökbarhet och en överskådlighet som gör det lätt för medborgaren att både hitta och göra rätt. För att den här funktionen ska göra skillnad för besökarna är det viktigt att man beskriver varje tjänst på ett enkelt och överskådligt sätt.
Användningsområden
När du, oavsett var e-tjänster/blanketter i slutändan ligger, vill...
- Skapa en tydlig och överskådlig struktur
- Kunna direktlänka till en e-tjänst/blankett på ett konsekvent sätt
- Skapa bra sökbarhet för e-tjänster
Alla e‑tjänster samlade på ett ställe
Med självservicelistning får du en enhetlig och överskådlig lista över alla era e‑tjänster, direkt i Sitevision. Varje tjänst kan beskrivas med målgrupp, användningsområde, vanliga frågor och kontaktpersoner, vilket gör det enkelt för medborgare att hitta rätt och utföra rätt åtgärd. Direktlänkar till varje tjänst förbättrar sökbarheten och användarupplevelsen.
