Fyll din bildbank med redaktörsklara bilder

Redaktörstips

Underlätta för dina medarbetare och dig själv genom att fylla din bildbank med innehåll som följer er grafiska profil och har rätt storlek. Vad lätt det blir att jobba då.

Jag tänkte härma min kollega och inleda inlägget med ett citat. Spectacular achievement is always preceded by unspectacular preparation. Det vill säga med lite förberedelser kan du komma långt och underlätta för dem som inte skulle orka dit. Det känns kanske ibland lite onödigt och besvärande för stunden men kommer ge er ett enklare och roligare arbete längre fram. Tänk då om man kunde få lite hjälp med första steget? Håll i hatten – jag gör ett försök.

Kanske 220px och lite Hudson

Bildspråk är det som framförs i ett foto, teckning, målning eller annat grafiskt verk av stillbildskaraktär där en förklarande text saknas. Bildspråket sätter känslan ni vill förmedla. Du kan bestämma att ha mycket mer än bredd eller höjd som standard på din webbsida. Du kanske vill att alla bilderna ska ha en unik skärpa, kontrast eller färg? Bara innehålla människor eller alltid vara upp och ner? Nästan alla tv-serier, reklam och filmer sätter dessa regler då de vill att publiken ska känna igen det de tittar på även om ingen huvudkaraktär eller logo visas i bild. Du vet säkert vad jag pratar om nu när du läser detta då ni förmodligen har haft en byrå som tagit fram förhållningsregler inom detta område. Kanske har du slagit på tv:n och uppmärksammat att det är ännu ett avsnitt av Vänner som visas, även om inte någon av de sex charmiga karaktärerna är i rutan.

Det som är synd är att det bara är bilderna i broschyren eller på vepan som följer dessa regler. Det är helt förståeligt då redaktörerna ofta har en väldigt liten bank av bilder att välja på och inte tid, lust eller kunskap att lägga ner jobbet det tar att beskära bilden och sätta rätt prägel i Photoshop.

Tänk om man kunde använda sig av filter och fixa med bilderna som i Instagram, tänk om man kunde göra det med 10 eller 1000 bilder samtidigt? Det kan du. Nedan hittar du några bildarkiv där Creative Commons-licensierade bilder finns. Dessa får ni göra vad ni vill med, kreativt och kommersiellt.

Hur du applicerar ditt bildspråk i Photoshop

  1. Ladda hem de bilder ni tycker kan komma till nytta, tänk framåt och vad som brukar passa till nyheter. En bild kan faktiskt vara lämplig till flera ämnen och rubriker.
  2. Lägg dem i en mapp och gör det mödosamma arbetet att döpa dem till vad de föreställer och/eller representerar, t.ex. man_varning_stopp_hand_bygge.jpg
    Detta underlättar för dina användare och redaktörer att hitta de bilder de letar efter.
  3. Skapa en så kallad action i Photoshop som passar er webb. Här ställer ni in alla färger, storlekar etc. som kan appliceras på alla dina bilder.
  4. Kopiera dem till bildarkivet i Sitevision.
  5. Ta en kopp kaffe och skicka ut ett e-post att det numera finns en mapp med massor av bilder i rätt storlek och stil för alla att använda.

Gratis bilder som ni får använda

Att köpa alla bilder som ska användas till nyheter, artiklar och sidor kan bli dyrt. Man vill kanske inte heller lägga pengar på bilder i förebyggande syfte då de kanske inte kommer att användas. Här finner ni sidor som delar ut bilder gratis och inte bara det, de ligger under en öppen CC-licens, så ni får redigera dem hur ni vill i kommersiellt syfte.

Man kan även göra en bildsök på Google Länk till annan webbplats., kom bara ihåg att klicka i licensinställningarna som ni hittar under avancerad sök. Tyvärr tycker jag inte man hittar så mycket bra här men det är en stor källa.

TIPS: Gå in på dessa sidor en gång i månaden och uppdatera er bildbank.

Relaterad artikel

Läs Johans inlägg om att optimera bilder för webben är till stor hjälp när man ger sig in på detta område.

Artikeln är skriven av: Henrik Lennartsson Design director henrik@limepark.se