7 intranät-tips som ökar produktiv­iteten på jobbet

Redaktörstips, Projekt och beställning

Vill du göra vardagen smidigare? Skapa ett intranät som är smart
och hjälpsamt så att dina medarbetare kan lägga tid på det som
är viktigt på riktigt. Hur du lyckas? I det här inlägget, där Sitevision gästspelar i vår kunskapsbank, får du sju tips som tar dig en bra bit på vägen med ditt intranät.

Porträtt av Malin Pettersson

Gästskribent

Detta är ett gästinlägg skrivet av Malin Pettersson, Content Manager på Sitevision.

1. Samla alla verktyg på en plats

Se ditt intranät som en hubb. Därifrån ska dina medarbetare hitta vidare oavsett vad de ska göra. Integrera organisationens övriga system och gör det enkelt och snabbt att hitta dokumenthantering, videomöten, chatt … Ja, listan kan fyllas på. Målet är att skapa en samlad användarupplevelse för dina medarbetare.

2. Samarbeta i grupper

Lägg alla-mejlen bakom dig och börja kommunicera i grupper. Då når du rätt personer direkt och de slipper sålla i inkorgen bland den (ofta) stora högen av inkomna mejl. Allt finns samlat och sparat i gruppen. Dessutom kan ni föra en snabb dialog som alla enkelt kan ta del av.

3. Smart struktur och sök

Lägg tid på att få till en tydlig struktur och smart sökfunktion på ditt intranät. När det är lätt att hitta rätt sparar dina medarbetare oceaner av tid. Tid som de i stället kan lägga på andra, bättre och viktigare saker. För att inte tala om all frustration som ni undviker.

4. Fråga artificiell intelligens

Alla pratar om AI och AI pratar med dig. Det händer massor av spännande inom området (som skulle kunna bli ett helt eget kunskapsinlägg). Men varför inte låta tekniken tänka åt dig? Föreslå innehåll baserat på tidigare besöksmönster och vad som trendar just nu.

Tips!

Har du ett intranät i Sitevision Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. finns en färdig AI-modul för precis det.

5. App, app – alltid en app

Självklart ska det gå att nå intranätet oavsett om dina medarbetare sitter vid ett skrivbord, är ute på språng eller jobbar på fältet. Genom en intranätsapp kommer alla alltid åt rätt information och kan snacka med varandra. Sånt som gör att vi-känslan ökar och att jobbet inte stannar upp för rätt information saknas.

6. En guide under onboarding

En ny medarbetare är på plats – var ska du börja? Ett bra tips är att välkomna till intranätet genom en introduktionsguide. En guide som steg för steg går igenom var medarbetaren hittar vilken information och hur de olika systemen hänger ihop. Trevligt, smidigt och hen kommer snabbt i gång.

Tips!

Limeparks modul Introduktionsguide är perfekt bland annat under onboarding.

7. Svar på vanliga frågor

Samla svaren på de vanligaste frågorna i en smidig fråga-svar-lösning. Har många andra ställt frågan är det högst troligt att fler fortsätter att ställa den. Här kan du presentera svaret redan innan frågan kommer — och din medarbetare kan i godan ro gå vidare med sin dag. Win-win.

Genom att skapa ditt intranät – eller vrida och vända på ditt befintliga – efter de här tipsen får du och dina medarbetare tid över. Och det kommer att öka produktiviteten.

Artikeln är skriven av: Ida Dahlén Kommunikatör och webbutvecklare ida@limepark.se