Rubrik

Smarta verktyg, Redaktörstips

Under den rådande pandemin delar de flesta kommuner, myndigheter och stora företag information om coronaviruset. Med krisinformation är det extra viktigt att den presenteras på ett tydligt och överskådligt sätt för att nå så många som möjligt. Vi ger dig lite tips på vägen.

Skärmdump på en webbplats med många olika informationsblock

Vid användning av enbart textblock kan informationen lätt flyta ihop, bli svårläst och risken är att budskapet inte når fram ordentligt. Vi har tagit fram några ideér på hur man med modulers hjälp kan skapa en överskådlig struktur på en sida som måste presentera mycket information.

Modul: Viktigt meddelande

En tydlig banner högt upp på sidan är ett vanligt sätt att marknadsföra sin sida om coronaviruset. Det är ett beprövat sätt att leda besökaren till informationen, men det finns några fallgropar som kan vara bra att veta om.

På många webbplatser är bannern placerad bredvid, under eller över en annan banner som informerar om cookies. Vissa webbplatser har också ytterligare informationsbanners om exempelvis driftstörningar eller andra viktiga meddelanden. Det är svårt att hitta en bra placering på dessa och ligger det fler än en är risken att det blir rörigt och att de tar ut varandra vilket ger en motsatt effekt av det man vill uppnå med en informationsbanner. Ett fel vi sett många kunder göra är att skapa egna bilder med text i, som de länkar, och som blir väldigt otillgänglig corona-info.

För att särskilja dem lite åt föreslår vi att man modifierar bannern om corona. Ha en unik ikon och byt färg på bannern för att särskilja coronabannern från de andra varningsmeddelandena på webbplatsen.

Läs mer om viktigt meddelande här.

skärmdump med ett viktigt meddelande som exempel

Modul: Expanderbart innehåll

Funktionen Expanderbart innehåll används för att gruppera och fälla ihop information på en sida tills besökaren själv väljer att fälla ut rubriken för att se mer. Detta gör att det som annars hade blivit en lång sida kan bli kortare och lättare att överblicka - inte minst på små skärmar. Ett bra exempel på när man kan välja att använda expanderbart innehåll är om man vill rikta olika texter till olika målgrupper. Läs mer om Expanderbart innehåll här.

Modul: Kunskapsbank

Med vår modul Kunskapsbank kan du presentera vanliga frågor och svar på ett strukturerat sätt. Kunskapsbanken skapar en överskådlig och lättanvänd lista med "vanliga frågor" som läggs in som vanligt redaktionellt innehåll i Sitevision. Fördelen med detta är att all information finns samlat i verktyget istället för i en tredjepartstjänst.

Frågorna delas in i huvud- och underkategorier och kan även filtreras fram med en fritextsökning på hela innehållet. Läs mer om modulen Kunskapsbank här.

Puffar

Att lyfta upp aktuella händelser, information som behöver synas lite tydligare eller återupprepas kan man göra genom så kallade puffar som länkar till andra sidor på webbplatsen. Puffar drar till sig uppmärksamhet på ett bra sätt vilket kan vara väldigt fördelaktigt vid särskilda händelser.

Puffar kan du bygga själv med hjälp av radvisa layouter som innehåller text- och bildmoduler. Komplettera med en ikon för att göra det extra tydligt. Vill du ha vår hjälp att skapa tillgängliga puffar som är klickbara på hela ytan så kan du lämna en intresseanmälan här.

skärmdump på tre puffar

Modul: Återkoppling

Att ge dina besökare möjlighet att lämna feedback på dina sidor är en bra metod för att få hjälp av besökarna med att optimera innehållet. Du kan dessutom spara svaren för att mäta statistik. Med modulen har du möjlighet att samla in information om vad besökarna tycker om innehållet på en sida. Besökaren kan svara om informationen på sidan var till hjälp, varpå svaret kan loggas mot till exempel Google Analytics eller Vizzit. Besökaren kan klicka på Ja eller Nej för att berätta om de tycker sidan hjälpte dem. Om besökaren tycker att innehållet är otillräckligt så finns det möjlighet att vidareutveckla varför genom att fylla i ett formulär som skickas till den sidansvarige/webbplatsansvarige. Lösningen har även spamskydd och ni kan själva redigera textinnehåll och inställningar. Läs mer om modulen Återkoppling här.

Metadata

Förutom att använda moduler så kan man även skapa tydlighet med metadata. Då tänker jag främst på taggade nyheter. En nyhetstagg är enkelt att sätta upp i Sitevision och när det väl är gjort kan nyheter filtreras, så fort en nyhet handlar om tex corona väljer ni det bland er metadata och nyheten får den taggen. Då kan man på ett väldigt enkelt sätt lägga in en nyhetsmodul på sin informationssida som enbart visar relaterade nyheter om ämnet. Tydligt och bra.

Artikeln är skriven av: Henrik Lennartsson Design director henrik@limepark.se