Enkla steg för att komma igång med "Tidigare adresser"

Redaktörstips, Skript och funktioner

Om du sitter i tankarna att bygga en ny webbplats eller förändra strukturen på din befintliga webbplats så att sidornas adresser kommer förändras kan man behöva göra några inställningar för att leda besökare och sökmotorer rätt. För att lösa det här gör man omdirigeringar, som på teknikspråk heter 301-redirects. I Sitevision kallas detta för adressompekningar och Tidigare adresser.

Att man omdirigerar en adress innebär att om en besökare går in på den gamla adressen så skickas besökaren automatiskt vidare till den nya adressen. Man gör en så kallad 301-omdirigering*. Rent tekniskt innebär 301-omdirigeringen att man på den nya webbplatsen gör inställningar som vid förfrågan berättar för webbläsaren och sökmotorer att sidan har flyttats permanent. Det innebär att även Google får denna information och ändrar adressen i sitt index. På detta sätt tappar du inte sökträffar och länkkraft.

Har man tusentals sidor har man kanske inte tid att lägga upp omdirigering för alla sina sidor. Då gäller det att prioritera de sidor som är mest besökta. Av naturliga skäl behöver man aldrig omdirigera startsidan, den har alltid samma adress.

Här nedanför tipsar jag om tre metoder för att välja ut vilka sidor som du ska ställa in omdirigering för.

Metoder för att välja ut sidor

1. Via Google Analytics

För att hitta vilka sidor besökarna kommer till först på din webbplats så gör du följande.

  • Logga in i Google Analytics
  • Välj webbplats
  • Gå till Beteende
  • Gå till Webbplatsinnehåll
  • Gå till Målsidor

Listan du får fram är dina målsidor (ingångssidor), det är alltså dessa sidor besökarna kommer till först av allt på din webbplats. Oftast brukar startsidan (/) ligga först på denna lista då det är den sida flest besökare kommer till först. Denna lista kan förändras från månad till månad beroende på om ni kör annonsering, lägger ut länkar på Facebook eller liknande så ta gärna ett ganska stort urval (ett år bakåt) för att få bra siffror.

2. Via Sitevisions egna statistik

Denna funktionalitet har Sitevision fasat ut (från och med SV4) och hänvisar istället till externa tjänster.

3. Kolla Google-sökning

Sök på dina huvudsökord (företagsnamn, kommunnamn, förening med mera) och även några vanliga sökord du tror besökare söker efter på Google och se vilka sidor från din webbplats som dyker upp på Google. Dessa kan även vara bra att lägga upp som Tidigare adresser.

Hur man lägger upp URL:er som tidigare adresser i Sitevision

1. Börja med att aktivera funktionen för tidigare adresser. Gå till webbplatsinställningar > allmänt > adresser. Under rubriken "Tidigare adresser" bockar du i "Aktivera tidigare adresser på sidor".

2. För att lägga till en tidigare adress på en sida så tar du egenskaper på den sida du vill lägga till en tidigare adress för. Under Allmänt > Adresser hittar du en rubrik som kallas "Tidigare adresser". Här kan du lägga till och ta bort de adresser sidan tidigare haft.

Börja varje adress med slash (“/”). Du behöver inte ha med domänen till den gamla sidan.

Automatisering

Om du har väldigt många sidor som du vill lägga upp tidigare adresser för så finns det sätt att importera tidigare adresser till en mängd sidor automatiskt. Kontakta oss om du vill ha mer information om en sådan lösning!

* 301-redirect

301-redirect är en så kallad HTTP-statuskod som berättar för webbläsaren/sökmotorer att sidan har flyttats permanent. Det finns även en 302-redirect som innebär att sidan har flyttats temporärt, denna kan användas om man till exempel under en uppgraderingsperiod skulle ha några temporära sidor alla besökare hamnar på.

Artikeln är skriven av: Patrik Malmström Utvecklare patrik@limepark.se