Tre tips för att hjälpa vilsna besökare att hitta rätt

Redaktörstips

Vi råkar alla ut för det titt som tätt när vi surfar: 404 Not Found. Det är webbplatsen som talar om för dig att sidan du söker inte finns. Den har flyttats, tagits bort eller aldrig existerat.

Det kan låta konstigt men senast jag gick vilse på internet blev jag glad. När jag kom till en sida som inte fanns på Hemnet upptäckte jag att de har en riktigt bra 404-sida.

Vad är det då som gör Hemnets felsida så bra? Den gör tre saker, som jag tycker alla 404-sidor bör göra, helt rätt.

Synas tydligt

Besökaren ska förstå att hon hamnat på en felsida, samtidigt som webbplatsen ska kännas igen. Hemnet har kvar sin logotyp och sitt formspråk men har valt att ta bort den traditionella navigationen. Dessutom har de en fyndig illustration med ett hus som saknas. Skoj!

Förklara enkelt

Förklara på ett trevligt och pedagogiskt sätt att sidan inte kan hittas. Det är ganska vanligt med meddelanden som "Du har skrivit in en felaktig adress" eller liknande. Skriv inte så! Skyll aldrig på besökaren, även om det är hon som gjort fel. Vi vill vara kompis med våra besökare.

Hjälpa besökaren hitta rätt

Genom att ha relevanta länkar och sök tillgängligt underlättar du för besökaren. Det är lämpligt att länka till startsidan, webbkartan och de mest besökta sidorna. Hemnet har valt att länka till besökarens senaste sökning. Smart!

Med lite kluriga skript går det även att gissa vilken sida besökaren letar efter och ge som förslag.

Kom igång i SiteVision

Att göra en anpassad 404-sida i SiteVision är busenkelt! Skapa bara upp en sida som vanligt och peka ut den under webbplatsinställningarlänk till annan webbplats.

Artikeln är skriven av: Sven Dahlstrand info@limepark.se