En titt i spåkulan för 2015

2014 har passerat och ett nytt spännande år väntar på oss. Henrik, designer på Limepark, tar en titt i spåkulan för att se vilka designtrender som kommer att gälla under 2015.

Under 2015 börjar man skruva på alla nya trender och tekniker från de senaste åren och upptäcker att det finns fler användningsområden för dem. Det handlar mycket om interaktion, nytta och funktion vilket gör mig extra exalterad för det kommande designåret.

Mer skroll, skroll är bra!

Att vi har blivit vana vid skroll är inget nytt och det är även känt att vi föredrar att skrolla framför att fatta beslutet att klicka. Sidor som faktiskt inte är så stora eller stora sidor som kan samla det mest eftertraktade på startsidan kommer bli vanligare 2015. Detta är även ett bra sätt att tänka “mobile first” då vårt tålamod är kortare när vi mobilsurfar. Läs gärna mer om detta på: http://uxmyths.com/post/654047943/myth-people-dont-scroll

Flat Design, platt som en pannkaka

Den platta designen har verkligen växt under 2014, de flesta stora bolag anammar den och jag kan förstå varför. Sidorna blir mindre plottriga och det krävs mindre CSS för att få fram dem. Detta kommer enligt mig att bara fortsätta öka. Den kommer även bli mer renodlat med intåget av så kallade “ghost buttons”. Det har redan börjat synas här och där och är verkligen ett trevligt designuttryck.

Ghostbuttons är en knapp som endast har en linje runt sig och ingen fyllning.

CSS fortsätter ersätta grafik

CSS3 används redan av i princip alla i branschen, att ersätta mycket grafik med stilmallar gör att sidor blir mer snabbladdade och att de ser bra ut på högupplösta skärmar. En naturlig ökning av detta kommer ske då det blir så mycket bättre. Detta samspelar väldigt bra med den förra punkten om flat design då det är mycket tacksamt att bygga med CSS.

Responsive har börjat sätta igång på riktigt

Nu mer bygger man i princip alla webbplatser följsamma. Det är här för att stanna men vi har inte på allvar börjat utnyttja det till max utan gör ofta bara en variant till vår mobila skärm. Sidor man besöker via sin dator är fortfarande mellan 900 och 1 000 px breda. Detta är synd då man skulle kunna nyttja hela bredden på stora skärmarna då man ändå anpassar sidan och designen till mindre skärmar med CSS. En del sidor har självklart redan anammat detta - se några exempel här:

Platt design, 100% bred meny på desktop, tiles, enkel meny.

Platt design, 100% bred meny på desktop, ghost buttons, tiles, stor bild, enkel meny.

100% bred på desktop i detta fall för att visa reklam

Enkelt och minimalistiskt med typografi och luft

Detta hör ihop lite med platt design, att hålla designen luftig och tydlig är definitivt något vi ser mycket tack vare mobile first-tänket. Detta gynnar även sidors innehåll mer naturligt vilket också är till fördel för besökare med läsvårigheter eller andra handikapp.

Mobile first, innehåll blir viktigare

Jag har nämt mobile first ganska mycket redan men det har avsett design. Även när det kommer till innehåll och hur man skriver för sin webb kommer mobile-first tänket att öka för att hålla kvaliteten uppe. Det gäller de klassiska skrivreglerna för mobil och webb: tydlig rubrik, ingress där slutsatsen redovisas och en förklarande text om man är nyfiken på att veta hur man kom fram till denna slutsatts.

Mer typografi

Att använda typsnittet som anges i företagets profilmanual har blivit mycket enklare eller att i alla fall hitta ett typsnitt som är snarlikt. Google Fonts och Adobe Typekit ligger i överlägsen ledning när det kommer till detta och alla har inte hittat det än. Nu då trenderna även är att ha stora textstorlekar så kommer man även undan med att ha ett typsnitt som i tidigare standard 12 px inte skulle vara läsbart. Att leka med typografi och använda det som ett grafiskt element har de senaste åren också varit stort, det fortsätter vi med och lägger i en ny växel. Jag måste dock tänka en tanke om hur länge just denna trend kommer forstsätta att hålla i sig då den har varit med oss rätt länge.

Cards och tiles, på svenska säger vi rutor

Att designa en sida med rutmönster som nya Windows eller många av dagens bloggar, håller i sig. Det har varit med ett tag i bloggvärlden och var nästan på väg ut, sedan kom intåget med Windows, Pinterest och en uppsjö av appar som blivit populära och som anammat detta formspråk. En ökning av detta vore att förvänta sig men det ska enligt mig bara användas på rätt ställe där det faktiskt gör nytta och inte var som helst bara för det är snyggt. Som med all annan design med andra ord.

Infografik och logiska flöden

Att detta växer år för år gör mig väldigt glad, speciellt logiska flöden då det är helt klart överlägset till ett långt formulär som gör användaren utmattad om hen ens orkar ge sig in på det. Ett bra flöde berättar ständigt för användaren hur mycket den gjort, hur långt det är kvar och uppmuntrar på vägen. Informationsgrafik hamnar under samma rubrik då det handlar om att göra något “tråkigt” väldigt enkelt att förstå. Männsikans fascination för kartor och diagram sitter etsade i våra reptilhjärnor och vi tar till oss det väldigt enkelt.

Stora bilder och video

Stora bilder kom och försvann sedan kom det igen och försvann. 2015 kommer det igen, stora bilder som bakgrund och som komplementgrafik till sidan blir hett 2015. Även en hel del stora filmsekvenser som bakgrund eller komplement blir en het potatis.

Stor bild, minimalistisk meny, tydlig text, ghostbuttons och single page.

Monokromatiska färger eller massor av färger

Att använda sig av monokromatiska färgpaletter kommer bli stort och har redan blivit väldigt populärt. Monokromatiska färgskalor är en huvudfärg som kompletteras med mörkare och ljusare nyanser av den färgen. Om man inte kör på detta och ska vara trendig så slänger man istället på en massa olika färger, hela regnbågen men fortfarande platt och inga gradienter.

Bra exempel på sida med monokromatiska färgpalett, minimalistisk meny, ghost buttons, flat design och stor bild.

Bra exempel på sida med monokromatisk färgpalett, flat design och stor bild.

Minimalistisk navigering

Att använda mobilnavigeringen även när sidan visas på datorskärmen eller att samla mer information under färre rubriker ökar. Som mycket annat beror även detta på "mobile first" och man menar att användarna är så vana vid att använda mobila enheter så att de enklare hittar på sidan även via datorn om navigeringen ser ut på samma sätt oavett enhet.

Google docs använder sig av en liten dold meny inspirerad av mobilmenyerna.

Att ha menyn på sidan är också inspirerad av mobilnavigering, även detta ökar lavinartat. Notera även Ghost buttons, flat design, rikligt med färg, tiles och stora bilder.

Källa för de flesta bilder här ovan:
https://www.behance.net/search?field=102

Jönköping

Jönköping

Limepark AB

Gjuterigatan 9
553 18 Jönköping
Vägbeskrivning

Stockholm

Stockholm

Limepark AB

Gotlandsgatan 46
116 65 Stockholm
Vägbeskrivning

Timrå

Timrå

Limepark AB

Folketshusvägen 10
860 35 Söråker
Vägbeskrivning

Örebro

Örebro

Limepark AB

Kansligatan 1
703 61 Örebro
Vägbeskrivning

Örnsköldsvik

Örnsköldsvik

Limepark AB

Magasinsallén 2
891 31 Örnsköldsvik
Vägbeskrivning

*

I supporten:
Sven
AAA - Högsta kreditvärdighet